گالری تصاویر
پیوندهای مهم
  • پورتال امام خمینی
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • ریاست جمهوری
  • معاونت امور مجلس
  • نقشه جامع علمی کشور
  • Ministry of Science, Research and Technology
  • صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور
  • تبدیل کننده خط فارسی - تاجیکی بهروزیان
اخبار > نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی 02/11/96


  چاپ        ارسال به دوست

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی 02/11/96

سخنگوی وزارت امور خارجه:

مجددا وقوع حادثه سانچی و درگذشت غم بار خدمه این کشتی را که در حین خدمت و انجام وظیفه جان خود را از دست دادند، تسلیت می گویم و از خداوند برای خانواده این عزیزان و ملت ایران صبر مسئلت می کنم و امیدوارم ملت ایران دیگر شاهد چنین حوادث غم انگیزی نباشند.

 

س: آیا وزیر امور خارجه در جریان متن بیانیه وزارت خارجه در خصوص برنامه ثریا و انتقاداتی که در ارتباط با برجام صورت گرفت بوده است؟ چرا وزارت خارجه تاکنون به درخواست این برنامه برای حضور در آن پاسخ رد داده است؟

ج) وقتی در ارتباط با برخی از موضوعات مطالب خلاف واقعی مطرح می شود ضروری است که شفاف سازی شود. هدف از بیانیه برنامه و یا مهمان برنامه نبوده و در واقع پاسخ به مباحث محتوایی بود که در این برنامه در خصوص برجام مطرح شده بود.

 

س) به تعبیر یکی از روزنامه ها تغییر ساختار وزارت امور خارجه منجر به افزایش بی سابقه قدرت وزیر امور خارجه و تنزل جایگاه کار کارشناسی در وزارت امور خارجه می شود. نظر شما در این ارتباط چیست؟ و در خصوص جایگاه جدید آقای عراقچی هم گفته شده برای بده بستان های منطقه ای در موضوع برجام این تغییر صورت گرفته است.

ج) طی هفته ها و ماه های گذشته در خصوص تغییر ساختار وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالات خبرنگاران توضیحات زیادی داده شده است. ساختار جدید از ابتدای ماه جاری اجرایی شده است. ساختار جدید یکی از مهمترین تغییراتی است که حتی از قبل از انقلاب، در وزارت امور خارجه صورت گرفته است. تغییرات جامع و کیفی ایجاد شده است. هدف عمده این تغییرات در ساختار، تطبیق سازمانی وزارت امور خارجه با تحولات بین المللی و شرابط منطقه، داخلی و بین المللی است. یکی از اهداف این تغییر ساختار چابک سازی و کاستن از لایه های مدیریتی بوده است. با این تغییرات، از کارشناس تا وزیر تنها 4 لایه وجود دارد و دو لایه از ساختار قبلی، برداشته شده است. یکی از اهداف اصلی آن، دادن محوریت کار به کارشناسی و کارشناس محور کردن امور بوده است که بسیار مورد توجه وزیر محترم قرار داشته است. 8 اداره کل دوجانبه خواهیم داشت که همه مسائل منطقه ای را عهده دار خواهند بود و بعنوان دستیار وزیر و مدیرکل حوزه های مربوطه فعالیت خواهند کرد. ادارات کل دوجانبه حوزه هایی سیال و در خدمت مجموعه واخ خواهند بود که با توان بیشتر وظایف خود را انجام خواهند داد. با توجه به زحمات چندین ساله و بویژه بررسی های کارشناسی که در یک سال گذشته صورت گرفته، امیدواریم بخش های مختلف وزارت امور خارجه در ساختار جدید بتوانند نقش خود را در ارتقاء کارائی دستگاه سیاست خارجی در شرایط جدید ایفاء کنند و در مسیر تحقق امور کشور، در خدمت منافع و مصالح مردم، نظام و کشور باشد.

اینکه تغییری برای بده بستان است را پاسخ نمی دهم و تنها می گویم که وزارت امور خارجه به صورت یک مجموعه کلان عمل می کند. افراد نقش مهمی دارند ولی اینکه بخواهیم این موضوع را با اغراضی خاص مطرح و از آن نتیجه گیری خاصی بکنیم را قبول ندارم. چنین موضوعی در دستگاهی حاکمیتی مثل وزارت امور خارجه موضوعیت ندارد.

 

س) آقای ظریف در مقاله ای که امروز در فاینشنال تایمز منتشر کرده اند از انجام گفتگو با کشورهای منطقه خلیج فارس صحبت کرده اند. با توجه به اختلافاتی که بین ما و کشورهای این منطقه وجود دارد و همدیگر را به محور شرارت متهم می کنند طرح چنین پیشنهادی چقدر عملی و موضوعیت دارد؟ آیا این پیشنهاد غیرواقع بینانه نیست؟

ج) مخالف نظر شما هستم. این ایده را مدت هاست که دکتر ظریف مطرح کرده است. در منطقه خلیج فارس، تنها محدود به یک کشور نیست که سیاست خصمانه ای دارد. در این منطقه کشورهای متعددی هستند که برخی از آنها روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارند. ما امنیت و ثبات منطقه را محصول همکاری همه کشورها می دانیم که می تواند دست بیگانگان را از این منطقه کوتاه کند. خیلی از ایده ها و مسائل ممکن است در مرحله اجرا سخت باشد ولی سخت بودن دلیلی نیست که برای دستیابی به آن تلاش نکنیم. در دیپلماسی تحولات و وضعیت ها ثابت نیست و متغییر است و ممکن است به مرور شرایط در مسیری که شما برای آن تلاش می کنید، قرار بگیرد. امیدواریم در محیطی خردمندانه همه کشورها در این منطقه به این جمع بندی برسند که ثبات و امنیت کشورها منوط به ثبات و امنیت کامل منطقه است.

 

س) آیا بیانیه اخیر وزارت امور خارجه در خصوص برنامه ثریا با تاکید دولت بر نقدپذیری متناقض نیست؟

ج) متناقض نیست. وقتی مطلب خلافی گفته می شود باید شفاف سازی صورت گیرد. می توان در مورد متن بیانیه نظر دارد و که آیا تند بوده یا نه. خود بیانیه را هم می توان نقد کرد و در این مورد هم مشکلی نداریم.

 

س) رسانه های ترکیه اعلام کرده اند که دولت ترکیه سفیر ایران را در جریان عملیات حمله به عفرین قرار داده است. گفته می شود این عملیات با چراغ سبز روسیه انجام شده است. آیا ایران در  جریان بوده است؟

ج) با توجه به نوع مناسبات، روابط و گفتگوهایی که بین ما و همسایگان وجود دارد، با روسیه و ترکیه در کنار هم هستیم. مرتب با آنها در تماس و رایزنی در خصوص مسائل منطقه ای هستیم که ادامه نیز خواهد داشت. در خصوص عملیات ترکیه در عفرین دیروز موضع گیری شد و می توان به آن مراجعه کنید. مسائل سوریه برای ما مهم است و با دقت اینگونه تحولات را زیر ذره بین داریم و رصد می کنیم. امیدواریم بتوانیم در چارچوب مذاکرات آستانه به صلح در سوریه کمک کنیم. ادامه عملیات ممکن است به بازگشت تروریسم در سوریه منجر شود. تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه باید مورد احترام باشد.

 

س) مشکلاتی که در چین برای دانشجویان و تجار در خصوص فعالیت های بانکی وجود داشت همچنان برقرار است. وزارت خارجه چه اقدامی انجام داده است؟

ج) برخی از مشکلات با تلاش ها و پیگیری هایی که صورت گرفت حل شده است. مذاکرات از طریق بخش بانکی کشور با طرف های چینی همچنان در  جریان است و امیدواریم مابقی مسائل نیز به مرور حل شود. در مراودات خارجی اقتصادی ما، چین اهمیت زیادی دارد و امیدواریم این مشکلات و مسائل حل شود. ما از طریق کانال هایی که داریم و از طریق سفارت کشورمان در پکن تمام این مسائل را پیگیری می کنیم.

 

س) رسانه ها اعلام کرده اند که آلمان در رایزنی با فرانسه و انگلیس درصدد اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان در موضوع برنامه موشکی است. با توجه به روابط خوبی که با آلمان وجود دارد، چقدر این بحث را درست می دانید؟

ج) بحث رسانه ای است. چنین علائمی از دولت آلمان دریافت نکرده ایم. روابط ما با آلمان رو به رشد است و خوب است. امیدواریم در بخش های مختلف این روابط سیر رو به رشد خود را ادامه دهد و بتوانیم رابطه ای بهتر را تنظیم کنیم. یا توجه به سابقه روابط بین دو کشور و حجم مبادلات اقتصادی و تجاری و حضور تعداد زیادی از ایرانیان در این کشور، توسعه این روابط از اهمیت زیادی برخوردار است. در خصوص طرح این گونه مسائل باید هوشمندانه عمل کرد و امیدواریم دولت آلمان نیز در خصوص اینگونه مسائل با هوشیاری عمل کند.

س) وزیر خارجه فرانسه در آستانه سفرش به تهران دوباره ادعاهای بی اساسی در ارتباط با نفوذ منطقه ای ایران و بویژه بحث حوثی ها علیه ایران مطرح کرده است. آیا دستور کار سفر ایشان به تهران مشخص شده است؟

ج) انجام سفر در دستور کار است و انجام خواهد شد. دستور کار این سفر هنوز مشخص و نهایی نشده است. طیف گوناگونی از مسائل می تواند در جریان سفر ایشان به تهران مورد بحث و رایزنی قرار بگیرد. در اینگونه دیدارها طرح و گفتگو در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی امری عادی و طبیعی است.

 

س) از قول برخی از رسانه های بین المللی گفته شده است که کشورهای اروپایی با محوریت آلمان و فرانسه و انگلیس، برنامه ریزی شده است که فشار را بر روی ایران زیاد کنند. این سیاست تحت تاثیر تهدید و مهلتی که ترامپ در ارتباط با برجام مشخص شده، در پیش گرفته شده است. نظر جنابعالی در این ارتباط چیست؟

ج) به صورت رسمی از طرف های اروپایی چیزی دریافت نکرده ایم و یا در این ارتباط تماس و مذاکره ای نداشته ایم. روابط ما با اروپا رو به گسترش است و سابقه ای طولانی دارد. ظرفیت های زیادی برای توسعه روابط داریم. تعاملات ما با اروپا دشمنان خود را دارد. ممکن است محافل خاصی، عمدتا وابسته به رژیم صهیونیستی، بخواهند به این روابط ضربه بزنند. هم در ایران و هم در اروپا باید با هوشیاری با اینگونه مسائل برخورد شود. تعاملات و گفتگوهای زیادی با اروپا بویژه این سه کشور داریم و امیدواریم علی رغم میل مخالفان، روابط روند رو به گسترش خود را ادامه دهد.

 

س) آقای نیچروان بارزانی حامل پیام خاصی بودند؟ چه مسائلی از طرف ما به ایشان منتقل شد؟

ج) روابط خوبی با اقلیم کردستان عراق داشته و داریم. سفر خوب و سازنده ای ایشان داشتند. در خصوص مسائل مختلف با ایشان صحبت شد و در رسانه ها نیز منعکس شد. سفر ایشان و دیدارهایی که داشتند نشان دهنده نوع و سطح روابطی است که ما با منطقه اقلیم کردستان عراق داریم. با توجه به مرز و گذرگاه های مشترک، امیدواریم شاهد روند رو به رشد روابط با هم باشیم.

 

س) وزارت کشور بحرین ادعا کرده است که 19 گروه تروریستی مرتبط با سپاه ایران را که قصد ترور مقامات بحرینی و خرابکاری در تاسیسات نفتی این کشور را داشته اند، دستگیر کرده اند.

ج) ادعایی خلاف، دروغ و غیرواقعی است و اتهامی بی جاست. شما بعنوان رسانه، مجموعه اتهامات و ادعاهایی که این کشور علیه ایران طرح کرده را بررسی و جمع بندی بکنید ببینید آیا می تواند با واقعیت مطابقت داشته باشد. دروغ پردازی است. جنگ روانی بی ربطی است که از جایی دیگر نشات می گیرد.

 

س) با توجه به فشارهای ترامپ و تاخیر در صدور مجوزهایی که باید آمریکا صادر می کرده، شرکت های هواپیمایی اعلام کرده اند که هواپیماها را دیرتر به ایران تحویل می دهند.

ج) رابطه بوئینگ با دولت آمریکا موضوعی داخلی است ولی دولت آمریکا متعهد است که براساس بند 22 برجام مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای غیرنظامی را به ایران صادر کند. عدم انجام این کار، تخطی از تعهدات این کشور است و باید پاسخگوی این تخطی و اقدامات خلاف باشد.

 

س) وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده است در سفر به ایران مایل است در مورد حزب الله و حوثی ها با ایران صحبت کند.

ج) ما در مورد مسائل منطقه ای با خیلی از کشورهای جهان گفتگو داریم. در دیدارها و کلا در دیپلماسی گفتگو و رایزنی وجود دارد. دیدگاه ها و مواضع گفته و شنیده می شود. هنوز دستور کاری برای سفر وزیر خارجه فرانسه نهایی نشده است. قطعا مسائل زیادی برای گفتگو وجود خواهد داشت. در خصوص مسائل منطقه ای در ارتباط با تلاش ها و نقش ایران در مبارزه با تروریسم و کمکی که به امنیت و ثبات منطقه و جهان و علی الخصوص کشورهای اروپایی کرده ایم گفتگو خواهیم کرد. قطعا اگر کمک ها و نقش ایران نبود الان جهان در دمشق و بغداد شاهد حضور گروه های تروریستی بودند. در دیدارهای دیپلماتیک در خصوص مسائل مختلف گفتگو می شود و این موضوع عجیبی نیست. به این تفاوت دقت کنید که بین مذاکره و گفتگو تفاوت وجود دارد.

 

س) بیانیه وزارت خارجه نشان می داد که حرف هایی دارد که مدت ها گفته نشده بود با این بیانیه گفته شده است و بعنوان یک رسانه، می توانم بگویم که حرف دل مردم زده شده است. صدا و سیما مجددا در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه در مورد برجام اقدام به انتشار بیانیه ای کرده است. واکنش شما به این بیانیه چیست؟

ج) جامعه ما جامعه بازی است. افکار عمومی قضاوت می کنند. ما نگاه مردم، نظام و حاکمیت را در مورد سیاست خارجی می دانیم. ممکن است این نگاه منتقدانی داشته باشد. قطعا با افتراء و تهمت و حرف های ناشایست که در مورد برخی مسائل گفته می شود و فکر می کنیم که سازگار با منافع ملی نیست، فکر می کنیم که باید موضعگیری کنیم، شفلاف سازی کنیم. این طور واکنش ها نباید موجب ناراحتی کسی شود. وزارت امور خارجه این حق را دارد که دیدگاه های خود را در اختیار افکار عمومی قرار دهد تا مردم قضاوت کنند. ما به ناچار گاهی مجبور به واکنش به مطالب خلاف واقع می شویم.

 

س) پس از سفر دکتر ظریف به افغانستان، توافق شد که در مورد مهاجران غیرقانونی افغان اقداماتی صورت گیرد ولی به نظر می رسد هیچ اقدامی نشده است.

ج) در این ارتباط اتفاق جدیدی رخ نداده است. موضوع مهاجران غیرقانونی از کشور برادر و همسایه ما، افغانستان مسئله ای مهم است. در مرزها با این مسئله روبرو هستیم. در سفر دکتر ظریف، کمیته هایی بعد از آن تشکیل شد و نشست هایی هم در تهران و کابل برگزار کرده اند. یکی از این کمیته ها این موضوع را دنبال می کند. موضوع در دستور کار است ولی اینکه بگوییم کی به نتیجه مورد نظر و دلخواه می رسد، زود است. موضوعی پیچیده و غامض است و چندین  دهه است که وجود دارد و طرفین باید به سازو کارهایی برسند که بتوان این مشکل را به مرور کم کرد.

 

س) جدیداً وزیر خارجه روسیه مجددا صحبت از میانجیگری بین ایران و عربستان را مطرح کرده است و آیا هیات های فنی بین ایران و عربستان تبادل شد؟

ج) هیات های فنی بین ایران و عربستان مبادله نشده است.

من مطلبی در مورد اظهارات جدید وزیر خارجه روسیه ندیده ام ولی عربستان همچنان بر همان طبل سابق می کوبد و نشانه ای از تغییر رفتار این کشور دیده نمی شود. جای تاسف دارد که این کشور درگیر مجموعه  بحران های داخلی و منطقه ای است و قادر نیست براساس مصالح مردم خود و منطقه حرکت کند. تمایل ما داشتن رابطه ای توام با همکاری و احترام متقابل است که بتواند پایه های یک همکاری منطقه ای مطلوب را پایه گذاری کند ولی عربستان علاقه مند نیست و ظاهرا آماده هم نیست و هنوز در اوهام خود دست و پا می زند. امیدواریم این کشور در مسیر تعامل حرکت کند. ما هیچگاه به تمایل کشورها به داشتن رابطه با ایران پاسخ منفی نداده ایم و مایلیم که همه در منطقه زندگی مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر داشته باشند.

 

س) آیا بین ایران و اروپا گفتگوهایی در خصوص بحران یمن وجود داشته و یا قرار است انجام شود؟

ج) آنچه برخی از کشورها در حرف در مورد یمن می زنند با آنچه در عمل انجام می دهند، متفاوت است و هنوز شاهد جنایات ائتلاف به رهبری عربستان در یمن هستیم. صحبت های زیادی در این ارتباط گفته شده است و انتظار این است که مسببین جنایت در یمن را مجبور کنند که تجاوز به این کشور را متوقف کنند. ریشه بحران در یمن تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان است و باید متوقف شود. تا زمانی که جنگ علیه این کشور ادامه دارد بحران و جنایت انسانی نیز ادامه خواهد داشت. ما با همه کشورها پیرامون مسائل مختلف گفتگو می کنیم.. در خصوص یمن هم گفتگو کرده ایم و در آینده نیز خواهیم کرد. امیدواریم تلاش های جامعه بین المللی به نتایج مطلوب برسد و ریشه مشکل که تجاوز به این کشور است و همچنان ادامه دارد متوقف شود.

 

س) وزیر خارجه فرانسه ادعا کرده است که قبلا با ایران در مورد مسائل موشکی و منطقه ای گفتگو داشته است در حالیکه که مقامات ما چنین موضوع را تکذیب می کنند.

ج) ما هیچ مذاکره ای در خصوص مسائل موشکی با هیچ کشوری نداشته ایم و تکذیب می کنم. موضع ما هیچ تغییری نکرده است و موضعی ثابت و اساسی است. این موضوع خط قرمز ماست. پیرامون برخی از مسائل منطقه ای با همه کشورهایی که با آنها رابطه داریم، تبادل نظر داشته ایم و همچنان نیز می تواند این رایزنی ها باشد ولی این به معنی مذاکره نیست. قطعا ما در مسائل داخلی خود که به آنها ربطی ندارد، اجازه دخالت دیگران را نمی دهیم.

 

س) در ابتدای دولت، دکتر ظریف دو ابراولویت را همسایگان و مسائل اقتصادی دانستند. آیا با توجه به شرایطی که با اقدامات ترامپ برای برجام ایجاد شده است همچنان ابراولویت همسایگان هستند یا حفظ برجام؟

ج) همسایگان همچنان اولویت سیاست خارجی کشور بوده اند. ما در وزارت امور خارجه مسائل عمده بسیاری را داریم و دنبال می کنیم؛ بدین صورت نیست که بخاطر اهمیت موضوعی، موضوعی دیگر را کنار بگذاریم و پیگیری نکنیم. هیچ موضوعی را قربانی موضوعی دیگر نمی کنیم. هر مسئله ای در جای خود دنبال می شود؛ همسایگان بحث مهمی است که دنبال خواهد شد و همزمان در مورد برجام هم تلاش می کنیم که کسانی که می خواهند این موافقت نامه را ناکارآمد کنند، به اهداف خود نرسند. کار وزارت امور خارجه تک موضوعی نیست و نخواهد بود. براساس شرایط و زمان، ممکن است اولویت ها تغییر کنند ولی بحث همسایگان موضوعی دایمی و همیشگی در سیاست خارجی است.

با توجه به تحولات جهانی اقتصاد ملی و شرایط بعد از برجام، برای کمک به اقتصاد ملی، وزارت امورخارجه با دقت و حساسیت بیشتری مسائل اقتصادی در روابط خارجی را دنبال خواهد کرد.

 

س) با توجه به واکنش هایی که به بیانیه وزارت خارجه در داخل صورت گرفته، به نظر می رسد بدخواهان برجام قصد دارند هزینه خروج از برجام را متوجه تهران کنند.

ج) من توصیه ای به رسانه ها ندارم ولی باید منصف باشیم و در جهت انصاف و عدالت حرکت کنیم. نقد و نقادی لازمه شرایط کشور است و تهمت و افتراء نباید باشد. اظهارنظر آزاد است.

 

س) در خبرها بود که اروپا قصد دارد در مورد مراودات بانکی با ایران مذاکره کند. در این خصوص توضیحاتی بفرمایید.

ج) مراودات بانکی زیربنای مناسبات اقتصاد خارجی است و مذاکرات و گفتگو با طرف های مختلف، بویژه اروپا، در فرصت های مختلف، وجود داشته و ادامه دارد. موضوع روابط بانکی را بانک مرکزی و وزارت خارجه با جدیت پیگیری می کنند. سفارتخانه های ما هم در کشورهای مختلف پیگیر مسائل مربوط به این موضوع هستند. با برخی از کشورها در این ارتباط توافقات خوبی شده است که آخرین نمونه آن توافق 5 میلیارد یورویی بود که با ایتالیا انجام گرفت. امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود.

 

س) اقداماتی که طی هفته های گذشته رخ داده مانند 4 شرطی که ترامپ برای برجام گذاشت و بعد از آن مطالبی که رسانه های اروپایی مانند فاینشنال تایمز و اشپیگل در مورد برنامه اروپایی ها برای اعمال تحریم ها و گفتگوهای موشکی و منطقه ای با ایران منتشر کردند و به تازگی هم شاهد صحبت های وزیر خارجه فرانسه هستیم. آیا این تحولات را آغاز نوعی سخت گیری جهانی نسبت به ایران نمی دانید؟

ج) روابط ایران و اروپا دشمنان خود را دارد. ایالات متحده و برخی دیگر از کشورها به دنبال زیاد کردن فاصله بین ایران و اروپا هستند و همکاری های ما را با مشکل روبرو کنند. اروپایی ها می توانند نظرات خود را در برخی از موضوعات داشته باشند و با هم اشتراک نظر نداشته باشیم. ولی باید توجه داشت که ایران نشان داده است که تحت تاثیر فشارها قرار نمی گیرد و اگر چنین تصوری دارند که می توانند با اعمال فشار بر ایران به اهدافی برسند، در اشتباه اند. ما مواضع خود را تغییر نخواهیم داد. از جامعه ایران آشنایی کامل ندارند. ایران نشان داده است که در قبال فشارها و سخت گیریها می تواند از خود دفاع کند. در خصوص مسئله نفوذ ما در منطقه هم باید بگویم که ما با وزیر خارجه فرانسه صحبت خواهیم کرد. نفوذ ایران در منطقه وجود دارد و همه از برکات آن بهره برده اند. اگر این نفوذ ایران نبود در دمشق و بغداد، داعش حاکم شده بود. باید مطالب زیادی تفهیم شود. باید با هوشیاری در خصوص مسائل مربوط به روابط ما با اروپا برخورد شود. روابط ایران و اروپا بدخواهانی دارد و نباید اجازه بدهیم که عده ای از آب گل آلود، ماهی بگیرند.

 

س) در خصوص آخرین اقدامات وزارت امور خارجه برای تعیین سرنوشت سرباز ربوده شده در مرز میرجاوه در اردیبهشت امسال توضیحاتی بفرمایید؟

ج) پرونده همچنان مفتوح است و تماس های بخش های نظامی و انتظامی با طرف های پاکستانی برای پیگیری این موضوع وجود دارد. امیدواریم با درایت طرف پاکستانی، شاهد شرایط بهتری در مرزهای مشترک دو کشور باشیم و این قول و وعده را از آنها داشته ایم که به بهبود شرایط مرزی دو کشور کمک کنند.

 

س) وزارت خارجه چه تهمیداتی برای حضور خانواده قربانیان سانچی انجام داده است؟

ج) از همان ابتدا ستادی تشکیل شد و به نمایندگی هایمان در پکن و شانگهای دستورالعمل های لازم را فرستادیم. تمامی خدماتی که در ساعات و روزهای اولیه لازم بود ارائه شد. جای قدردانی دارد از همکارانم در وزارت امور خارجه و سفارت و سرکنسولگری در پکن و شانگهای و از تمام دستگاه هایی که در این ارتباط کمک کردند. سفارت چین در تهران هم همکاریهای لازم را در این ارتباط داشته است. هرگونه کمکی که خانواده های این عزیزان برای سفر به چین نیاز داشته باشند ارائه خواهد شد و کوتاهی نخواهیم کرد اما این پرونده پیچیده است. گروه های تحقیقاتی تمام ابعاد آن را بررسی خواهند کرد و بعد از خوانش جعبه سیاه، اطلاع رسانی خواهد شد.

 

س) رسانه های آلمانی از بازرسی خانه ده ها ایرانی توسط دادستانی این کشور خبر داده و موضوع جاسوسی ایران و سپاه قدس را مطرح کرده اند. نظر شما در این ارتباط چیست؟

ج) ادامه همان جنگ روانی است و نوعی فرافکنی است  و از از محافل خاصی که وابسته به رژیم صهیونیستی هستند، نشات می گیرد. این اقدامات را پیامد شکست های آنها در منطقه و ناراحتی از روابط ایران و آلمان می دانیم. سعی می کنند با ابزارها و روش های مختلف به روابط ما و آلمان ورود کنند و امکانات خود را به کار بگیرند تا روابط رو به گسترش ایران و اروپا را خدشه کنند و معتقدیم که بخشی از یک جنگ روانی و رسانه ای بر علیه روابط ایران و اروپاست.

 

س) مقایسه بیانیه اخیر وزارت خارجه در خصوص برجام و واکنش هایی که آقای عراقچی به مصاحبه خانم هیلی داشته اند نشان می دهد که نسبت به منتقدان داخلی واکنش های تندتری صورت می گیرد و در مقابل نماینده کشوری که دشمن قسم خورده ایران است، نرم تر و آرام تر واکنش نشان داده می شود.

ج) ما از طرح سوالات انتقادی در این نشست خوشحال می شویم. برخی از نکات خاص و قابل تاملی را گفتید. معتقدم می توانیم در حین داشتن دوستی، اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته باشیم.

س) وزارت خارجه چه اقداماتی برای پیگیری ادعاهای بی اساس وزیر خارجه عربستان علیه ایران در مجامع بین المللی انجام داده است؟

ج) آقای جبیر به اظهار این حرف ها عادت کرده است و اگر این حرف ها را از او بگیرند هویتی ندارد. جهان هم با حرف ها و ادعاهای ایشان آشناست. ایشان این حرف ها را می زند ولی عربستان در مشکلات خود غوطه ور است و نمی تواند کشورش را از جنایاتی که در کشورهای منطقه انجام داده است، تطهیر کند.

 

س) وزارت خارجه چه اقداماتی در خصوص مقابله با ریزگردها انجام داده است؟

ج) متولی اصلی این موضوع سازمان محیط زیست است ولی وزارت خارجه با تمام توان در خدمت سایر  دستگاه ها برای حل مشکلات کشور است. ما از فضای سیاسی موجود در روابط با کشورها برای تسهیل کار سایر دستگاه های داخلی استفاده می کنیم. موضوع ریزگردها مسئله ای مهم است و بخشی از آن به همسایگان ما ارتباط پیدا می کند. در چارچوب وظایف و ماموریت های وزارت امور خارجه و اینکه این موضوع در حیطه وظایف سازمان محیط زیست، اقدامات مربوطه را دنبال می کنیم. امیدواریم بتوانیم به حل این مشکل کمک کنیم و آلام هموطنانی که با این مشکل روبرو هستند، کم شود.  

 

 


٠٨:٥٤ - 1396/11/05    /    شماره : ٤٩٧٤٢٨    /    تعداد نمایش : ١٠٩



خروج




اداره کل ارزیابی و نظارت
سامانه تایید اسناد کنسولی
برای تایید کلیه اسناد کنسولی و دانشجویی اعم از وکالتنامه ، گواهی امضا، تایید مدارک دانشجویی و پزشکی امکان پذیر است
سامانه روادید الکترونیکی
امکان دریافت روادید الکترونیک به صورت برخط در این سامانه تعبیه شده است
سامانه امور کنسولی و ایرانیان
در این سامانه کلیه فرم های کنسولی و قوانین مربوطه درج گردیده است
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران